tisdag 7 februari 2012

Dittdatt

Hujjuj vad stressigt det har varit på jobbet igår och idag. Eleverna har skrivit nationell prov i svenska för årskurs 9. Jag undervisar ju även i den kursen trots att jag undervisar på gymnasiet. Det har strulat en hel del men idag föll att på plats lagom till provets start. Jag har nämnt det förr men jag gör det igen, min kollega M är så jäkla grym. Hon är en riktig klippa. Imorse drabbades vi av årets skrattanfall när jag gjorde min imitation av Lana del Rey, men jag sjöng Imse vimse spidel istället. Låter kanske lite knasigt och inte alls kul men just då skrattade vi så tårarna sprutade. Jaja, så är det varje dag, ett och annat skrattanfall drabbas vi av.

Just nu sitter jag och njuter av att ha extra hjälpande händer här. Mina föräldrar är här! Jeeej! Så himla lyxigt imorse att vi hade sovmorgon till 06 hela familjen. Pappa rastade byrackan så vi slapp, han skrapade rutorna på bilarna, mamma underhöll Smilla medan vi gjorde i ordning oss för jobb, plockade undan frukost osv. Så himla lyxigt och underbart. Smilla var hemma från dagis och hängde med sina morföräldrar istället. Hon kommer att vara hemma hela veckan för jag är nojjig över att hon ska åka på nån bacill. Visserligen är det ingen garanti att hon inte gör det hemma, men jag intalar mig det. Hon stormtrivs med sin mummo och ukki och det är så underbart att se.

Ikväll blir det tidigt  i säng. Tyvärr har jag läst ut bägge böckerna som jag hade hemma. Den ena vara Vinteräpplen som Josefine Sundström skrivit. Intressant bok, tragisk men samtidigt gripande och stark. Den andra är en bok av Lucy Dillon, Ensamma hjärtan och hemlösa hundar, och är en riktig feel good bok. Rekommenderas starkt! Det var den boken jag menade Waterlily i mitt mejl. Ibland är det så himla skönt att läsa nåt som inte har med mitt yrke att göra. Inför semestern så har jag laddat med Keplers Eldvittnet. Men jag måste ha nåt mer. Vet bara inte vad...

Här är lite bilder från i söndgas när vi var ute och lekte hela familjen.

Promenix över sjön

Sjön utanför huset som nu är en frusen sjö med tjockt lager is

Mina darlings

Stor skugga och liten skugga

Gömmer sig i vassen

8 kommentarer:

Fiffi sa...

Först och främst vilka enormt härliga bilder!!
Förskolan är supertoppen verkligen jag kunde nog inte vara nöjdare faktiskt. Oliver trivs så bra och utvecklas fint.
Jag har en liten känslig kille men nu tar han för sig lite mer och engagerar sig med gruppen vilket kändes bra att höra.
Hur går det för er?
Kram

waterlily sa...

Ok, ska hålla utkik efter Lucy Dillon-boken :-). Camilla Grebe och Åsa Träffs bok "Någon sorts frid" kan jag rekommendera om du vill ta med dig någon mer bok. Kram

Lina sa...

Mysigt med besök, sånt uppskattas alltid!

Visst e det jobbigt när det blir sådär. Man har kommit igång med träningen ordentligt men sen kommer en massa saker emellan som man faktiskt inte kan styra över. Själv brukar jag ha så svårt att ta mig i kragen och komma igång sen, MEN det ska det bli ändring på framöver!

Kramar

Malin sa...

Vilka fina bilder!!

Men...sovmorgon till kl 06.00? Skrev du fel eller tycker du det är sovmorgon hihi ;)

Angelica sa...

Ser mysigt ut men jag är inte den människa man får ut på isen, jag litar inte på den för fem öre, inte ens fast experterna säger att det går att köra bil och traktor på den. Nix, mig får man inte ut där .. inte ens grabbarna får gå ut där.. jag är rädd om dem <3

sv:Åh, gifte ni er i Thailand..är det inte bökigt med papper och sånt när man gifter sig utomlands?

Sofie sa...

låter riktigt lyxig att få hjälp sådär på mornarna!! nej fy nu hoppas vi verkligen inte att ni åker på något virus eller annat!
men å har du burkar med lilla my på, låter ju hur fint som helst!! Kram

Angelica sa...

Åh, vad mysigt! Vill också gifta mig utomlands, men hade ett par vänner som skulle ha gjort det förra året med de sa att det var så krångligt att dem la ner det projektet, men man kanske ska fundera om :P

Lina sa...

sv: Inte så mycket bestämt ännu, träning på lö fm och sen e vi bjudna på mat på sö hos mina föräldrar.

Själva, har ni några planer ännu?

Snart helg igen, va fort veckorna går alltså!

Kram