tisdag 22 mars 2011

Bästa utflykten i Thailand

Den absolut bästa utflykten som vi gjorde i Thailand var när vi hyrde segelbåt för en dag. Jag älskar att segla! Tillbringade en gång i tiden mina somrar i Stockholms skärgård. Vi har en dröm att en gång i framtiden äga en egen liten båt. Nån gång...

Men åter till Thailand. Vi blev upplockade på hotellet av en minibuss som tog oss till hamnen i Chalong. Där väntade en liten gummibåt som guppande tog oss 4 vuxna och 2 barn ut till segelbåten. På båten fanns plats för  6 vuxna pluss kapten och hans assistent. Givetvis halkade jag på piren och slog upp ett litet  sår på tån.

Seglatsen började med att vi hissade segel. Tyvärr var det inte så mycket vind den dagen så det blev inte jättemmycket segling utan vi fick mest gå för motor. Men det var helt okej det med, var bara så himla gott att vara ute på havet. Vi seglade ca en 1½ timme innan vi tog oss till en liten ö, där vi ankrade utanför och åter igen tog jollen till ön. Där kunde vi bada i en liten vik med alldeles klart vatten. Vilket var så fint då det var hett den dagen. Sen bjöds det på lunch, thaimat. Mums! Efter lunch fick vi lite tid att softa innan vi seglade vidare mot nästa ö, Coral island. Den första ön, var vi alldeles själva på. Lite Robinson känsla över det hela. Vi anlände till Coral lite senare så där var inte så mycket folk, kanske 10 pers allt som allt. Killarna stack iväg och snorklade en stund och vi tjejer badade med kidsen. Efter ca 1½ timmes chillande på Coral var det dax att bege sig tillbaka till fastlandet igen. En superhärlig seglats i solnedgången. Så otroligt vackert! Under vägen tillbaka tappade Smilla sin napp i havet då vände kapten båten och hoppade i och fiskade upp nappen till Smilla. Han var riktigt go han, pratglad och snäll. Sen erbjöd han sig att hoppa i jollen och fota oss i solnedgången när vi satt på däck.

Vi tillbringade vår tid på båten med att slappa på däck under seglatsen. Så himla skönt! I priset ingick seglats, mat, frukt och dryck. Vi var riktigt nöjda med dagen! Tillbaka i Karon blev det middag på Villa Kata och efter det begav  jag och Nadja oss till Patong för en tjejkväll. Vi började med att kolla lite på shoppingcentrat, vi hade bara 30 min innan de stängde kl 22. Sen strosade vi längs Bangla road för att kolla in spektaklet innan vi slutligen hittade en bar där de spelades bra musik och bjöds på goda drinkar. Så det blev en bra avslutning på en härlig dag!

Här bokar vi seglatsen

Första stoppet. Bad i den lilla viken.

Lunchtajm!

Sandig unge på Coral island

Assistenten och kapten till vänster

Jag och Smilla och Nadja i bakgrunden

Vår lilla båt

Smilla i sin alldeles för stora flytväst som hon hatade. Hon hade den bara när vi åkte i gummibåten.