fredag 30 december 2011

Lite bilder på vår vedeldade bastu

Hahaha jag som skrev i morse att jag inte skulle blogga nåt mer idag ;) Så kan det gå. Men men men jag hade ju lovat för ett tag sen att ni skulle få se bilder på vår vedeldade bastu som vi började bygga i slutet av sommaren, och som blev klar i början av december. Jag är ju bastutokig finne så jag har alltid drömt om en egen bastu, faktiskt ända sen jag flyttade hemifrån. Givetvis hade mina föräldrar bastu i villan som jag växte upp i. Tror att varenda finne på området byggde om sin klädgarderob eller förvandlade nåt litet skrymsle till en bastu. Viktigt det där med en egen bastu för en finne;) Så när vi köpte det här huset för 5 år sen sa jag till min K att han en dag måste bygga en bastu till mig. Det lovade han, men jag trodde mest att han sa så för att vara snäll. Nåja, byggprojekten och renoveringsinslagen här i huset avlöste varandra under dessa år, meningen bastu i sikte för mig. Tills i somras när K började mumla nåt om att "Här ska det byggas bastu". Inte dröjde det länge heller innan han var igång med bygget. Tack och lov är han en man som gärna bygger och fixar så jag behöver inte tjata på honom att han ska göra nåt. Visst kan det också vara lite jobbigt ibland, men hellre en man som snickrar gärna än en som jag måste tjata hål i huvet på. Jag hade nog blivit knas då;) Fast jag kan medge att ibland har han väääldigt många projekt på gång samtidigt, men lyckligtvis slutför han dem så vi behöver inte ansöka till Arga Snickaren på kanal 5. Men nu var det inte det vi skulle prata om, utan bastun.

Min man han har byggt allt från grunden själv. Allt från att gräva ut platsen där bastun står, till att gjuta golvet, lägga avlopp, fixa med el (men elfirman kopplar in det och gör det farliga), isolerat, monterat och satt dit skorstenen, byggt inredning, satt upp tak- och väggpanel, satt dit fönster, satt dit dörrar, målat,  lagt tak utvändigt och en massa annat som jag inte ens kan minnas. Visst är han duktig?? Min pappa har hjälpt till när de har besökt oss, tack snälla!! I övrigt har K gjort allt själv.

Bastun går i funkisstil utanför eftersom vårt hus är byggt i funkisstil. Vi ville att det skulle passa in i stilen. Som jag tidigare har nämnt ska det byggas en pool och pooldäck i anslutning till bastun nu i vår. Och om den här milda vintern fortsätter kan vi komma igång med grävandet tidigt. Invändigt har bastun först en liten förstuga där man kan hänga av sig samt sitta och ta en öl. Bänken är inte gjord ännu så där står nu två ohyggligt fula campingstolar och ett litet bord som ska slipas och målas. Bordet fyndade jag på loppis i somras för 5 kr!!! Förstugan ska också laseras i vitt, så att man kan se träet igenom. Jag är även på jakt efter snygga krokar att sätta upp på vägen. Belysningen köpte vi går på K-rauta i Helsingborg, men är inte uppe än. Ni ska få se sen när allt är HELT klart.

Jag är himla nöjd och glad för bastun. Därför har jag tänkt att jag skulle ta och basta ikväll.

Så här ser det ut!

Invändigt

Snygg termometer som vi fick av mina föräldrar i  present

Suddig bild. Bastuaggregatet från Harvia. Med glaslucka så man kan se elden leka .

Fönster inne i bastun. Här kommer man kunna se poolen och pooldäcket

Utsikten mot sjön från bastun. Snygg elkabel  som hänger till höger ;)

Bastuaggregatet från Harvia

Förstugan med två avlånga fönster mot sjön till.  Bordet ska slipas och målas.

Utsikten från bastun

Här ska byggas pool och pooldäck

Helglasad dörr till bastun från förstugan. 

Bastun utifrån. Jepp ser fortfarande ut som en byggplats. Trappstegen är tillfälliga och ska endast vara där till  pooldäcket byggs.

2 kommentarer:

Angelica sa...

Ååååh, vilken mysig bastu!! Där skulle jag vilja tillbringa ett par kalla nätter i :D

ska du försöka att avge löften, eller bestämmer du bara dig själv för att nå den vikt du vill?

Malin sa...

Åh vad fint. När kan jag komma och hälsa på ;)