torsdag 10 november 2011

Budapest

Trippen till Budapest var trevlig och mysig. Vi anlände strax efter lunch på torsdagen till hotellet. Hotellet var helt fantastiskt. Vi fick ett jättefint rum som kändes väldigt fräscht. Överlag så var hotellet fantastiskt. Trevligt bemötande, fint och gigantiskt. Vi besökte spa-avdelningen efter vår första korta inspektionsrunda av staden. Vi badade i poolen ,bubblade i jacuzzin och provade de olika bastuavdelningarna och slappade i vilstolarna på den softa avdelningen. Underbart! Detta gjorde vi tre dagar i rad. Ljuvligt för både kropp och själ. Vi tog inga behandlingar då de var svindyra, eller jag tycker iaf att nästan 1000 kr för en massage är att ta i. Vad tycker ni?

Vår första runda i staden sa oss att den inte verkade så enorm. Vi strosade mest runt och kikade efter bra shopping för de kommande dagarna. Det som var riktigt mysigt var att vädret var så himla gott. Vi intog vår lunch ute på en mysig restaurang. Framåt eftermiddagen hittade vi en liten marknadsgata där vi hittade en liten söt bod som sålde varmt vin. Självklart beställde vi in en varsin mugg och drack. Mums. En gosig känsla att få dricka sitt varma vin när höstmörkret samtidigt sänkte sig över staden. Nästan så man började längta efter julen...

Första kvällen intog vi vår middag på Friday's. Jag gillar verkligen det stället. De har fantastiskt goda strawberry daiquiries. Åt och drack gott. Där blev vi sittandes ett par timmar babblandes om allt mellan himmel och jord. Härligt att kunna sitta ner och prata utan att bli avbruten med det ena eller det andra. Kvällen avslutades på en liten pub som var rejält crowded. Ganska trötta efter stressig dag var det skönt att stupa i säng.

På fredagen gick vi till ett närbeläget och enormt shoppingcentra. Där åt vi även vår lunch. Det gick ganska dåligt med shoppandet för vår del. Jag köpte ingenting på hela resan. Det är ovanligt för att vara mig. Men jag gillade inte kläderna som såldes i butikerna. Visst fanns det fina kläder hos H&M men hallå, det finns ju i Sverige med. Det enda jag ångrar nu i efterand är att jag inte köpte de fodrade bruna Conversen som var lite billigare där än i Sverige. Attans! K köpte inte heller nåt, han la undan en tröja i Gant-butiken men den glömde vi hämta sen. Så den var väl inte så viktig för honom. Däremot handlade vi en hel hög med kläder till S. Bäst av allt var att det var rea också, så alla plagg kostade under 100 kr! Bra va? Jag hittade ett par fina Sorel-skor till S men tyvärr fanns de inte i hennes storlek. Dagen avslutades med middag ute och utgång.

Lördagen var rätt lugn. Promenad ner till floden,  lunchen intogs där. Gulaschsoppa och ett glas rött till det. Fint det. Mysigt att sitta i höstsolen och blicka ut över floden och de som promenerade längs med den. Efter lunch tog vi en sista titt i affärerna för att se om vi missat nåt. På eftermiddagen chillade vi på spa-avdelningen och hotellrummet. Passade på att sova en stund. På kvällen var det middag ute och även en sista utgång som var kul.

Söndagmorgon bar det av hem till Sverige och vår lilla tjej:)) Resan hem gick utan incidenter. Vi var till och med ute i god tid.

Det var en mysig resa och jag rekommenderar att ibland göra något på egen hand utan barn. Visst saknade vi S tokmycket emellanåt men vi visste att hon hade de superfint med sin mormor och morfar. Det var skönt att få tid att umgås bara vi utan att bli avbryten. Jag tror att alla relationer behöver det. För har man inget att säg varandra så är man nog illa på det. Eller om man hellre umgås på varsitt håll.

Budapest var en trevlig stad, men det syntes att det var en gammal öststat. Mycket var skitigt och nedgånget. Jag kan tänka mig att det är vackert på sommaren. Där fanns en hel del fina byggnader som skulle behövas fixas till. Folket var trevligt och mycket duktiga på engelska. Priserna var okej, vissa saker var billiga och andra dyra. Shoppingen var kass i mitt tycke. Det var många tomma butikslokaler. Hotellet var superbra! Det var lätt att ta sig runt på egen hand, både i staden och till och från flygplatsen. Vi fick en känsla av att staden saknade puls. Vi längtade efter storstadens vimmel och puls men den känslan infann sig inte riktigt. Överlag är vi nöjda med resan och vi är glada att vi har fått tillfärllighet att se Budapest men vi kommer inte att åka dit igen. Nästa gång får det bli nåt annat. Jag är nyfiken på Madrid eller Barcelona, helst av allt New York...

Ni får inte se några bilder då vi knappt fotade av nån märklig anledning. Tråkigt men sant inser jag nu i efterhand.

Nu är jag sååå trött så jag säger tack och hej för mig idag! Go natt!

5 kommentarer:

waterlily sa...

Låter som ni haft en mysig resa. Kul! Barcelona är trevligare än Madrid tycker jag. Finns mer att se där, men det beror ju på vad man är ute efter.

Johanna sa...

Åh, det låter som en alldeles, alldeles underbar resa! Tror att Budapest hade passat mig då jag inte gillar alltför pulserande storstadsliv. Får man fråga vad hotellet kostade?
Sov gott! Kram :)

Lina sa...

Åhh tack, tycker också den är superfin! :)
Låter som ni haft det hur bra som helst! Tror också på att få göra saker själva ibland, utan barn! Önskar er en trevlig start på helgen! Kram

Fiffi sa...

Åh vad underbart det låter!!! Jag funderar på en liten trip to New York i vår, om jag nu får arbete och man skulle kunna få ett par dagar ledigt dvs.. Tänkte åka torsd-sönd och bara shoppa och hälsa på gamla vänner i sånt fall. Saknar NY otroligt mkt imellan åt, har ju bott där i några år (fram och tillbaka).
Vad hittar ni på i helgen då?
Kram till dig.

Sofie sa...

Det låter som ni haft en lyckad resa ändå och så skönt fram för allt att bara få komma bort ett tag! ja, jag tror också att man som par måste få lite egentid själva utan sina älskade små!