måndag 28 november 2011

Storm!!

Det var helt galet vad det blåste igår! Emellanåt trodde jag faktiskt att hela huset skulle lyfta och flyga iväg som en liten skokartong. Det var mysigt att sitta inomhus med elden sprakande i kaminen och en massa värmeljus tända. Jag tände en massa ljus överallt ifall strömmen skulle gå så man skulle se nåt i stället för att famla i mörkret. Tillslut blev det 100 grader varmt hos oss. Hahaha. Vi klarade oss från strömavbrott, det är bara gatlyktorna utanför vårt hus som har slocknat.

Det mest spännande var att den enorma björken framför vårt hus gick i backen, med hela rotsystemet. En himla tur att den trillade åt rätt håll och inte mot huset för då hade vårt hus varit i spillror, så stor är den. Vi fick en smärre chock när vi vid läggdags insåg vad som hade hänt. Konstigt nog hörde vi det inte, men det var väl för att blåsten var så kraftig. K släppte ut hunden för att han skulle kissa och då stod björken kvar, 20 min senare när vi skulle lägga oss så kollade jag ut och då såg jag nåt märkligt som jag inte riktigt kunde indentifiera vad det var eftersom det var så mörkt. En närmare titt och det visade sig vara björken. Jag tycker det är lite trist för jag gillade den björken. Tur i oturen är att vi nu har fått extra ved och det kan ju behövas med tanke på hur mycket vi eldar i kaminen och nu med bastun som är så gott som klar.

Annars tror jag att vi har klarat oss från skador. Staketet står kvar och båten ligger kvar på land. Bilen hade inte heller fått några skador från nedfallande grenar. K var klok nog att flytta den igår. Blomkrukor och lyktor hade blåst runt som små vantar och spridit sig på tomten. Inget hade gått sönder iaf. Längs med slingan runt sjön var det 8-10 träd som hade fallit enligt makens rapport imorse.

Har ni drabbats av stormen? Ni ska få se en bild på björken ikväll. Jag kunde inte fota den i morse för det var så mörkt.

Ha en lovely måndag i blåsten!

Inga kommentarer: