onsdag 9 november 2011

Virrpannor på vift

Jagg tänkte att jag skulle ta och printa ner ett par rader som Budapest som resmål. Vi var ju där för en kort weekend förra helgen. Resan började mindre bra då vi vaknade strax innan 07 och trodde att flyget skulle gå kl 13 från Kastrup. Vi stiger upp och K beslutar sig för att slänga ett öga på biljetterna och DÅ upptäcker han att flyget går om 3 timmar!!! PANIK!! För vi har ju givetvis inte packat. Lite typiskt oss. Så vi börjar springa runt som halshuggna hönor för att leta upp pass och kläder vi ska ha med oss. Snabbt som katten in i duschen, det var nog Gunde Svan fart på den duschen. Dock fannsdet inte tid till att piffa till sig. Tur i oturen var att S inte skulle med så vi behövde inte tänka på packning till henne. Då hade jag nog fått ett bryt. Min stackars pappa fick bryta mot hastighetsbestämmelserna på tok för mycket för att hinna skjutsa oss till tåget i stan. Jag kan säg att vi hade exakt 50 min på oss från det vi upptäckte att vi hade tagit fel på tiden tills att tåget mot Kastrup gick. Och då bor vi ca 15 min utanför stan så det tar ju en stund att ta sig dit.

Väl inne i stan och dags för biljettköp till tåget. Ber en bön att att biljettautomaten funkar, vilket den givetvis inte gör. K springer in på på Pressbyrån och köper biljetter och vi hinner precis ombord på tåget. Pust. Tåget är smockfullt med höstlovsresenärer och det råder vagnsbrist pga olycka så där står vi och svettas i trängseln och undrar om vi har fått med oss allt. I Lund får vi äntligen en sittplats och då känner väl bägge två hur blodsockret är under fotsulorna eftersom vi inte hann få i oss nån frukost.

Framme på Kastrup funkar Self service check in utan problematik vilket vi tackar för. Annat var det när vi flög till USA för ett år sen när det inte ville funka alls. När vi nästan kan pusta ut dyker nästa lilla bekymmer upp, vi har med oss för stora förpackningar med schampo, balsam, hudlotion, tandkräm m.m m.m vilket innebär att det är bara till att hutta allt i soptunnan innan security check. Grrrrr. Man får ju inte ha med sig mer än 100 ml förpackningar och vi har mer än så då vi har våra necessärer nedpackade i handbagaget då vi inte har checkat in några väskor. Givetvis borde vi ju veta detta men mitt i allt virrvarr så glömde vi det. Visst svider det lite att det är sprillans nytt schampo och balsam. Jag försöker istället tänka att det är en god anledning att shoppa nytt i Budapest ;) Till slut efter mycket om och men är vi igenom och godkända i security checken. Tjohooo! Till vår glädje upptäcker/ intalar vi oss att vi hinner med att slänga i oss en frukost innan det är dags att boarda planet. Modigt va?! Vi har tydligen inte fått nog av att stressa och living on the edge. Vi tar första bästa ställe och beställer in den dyraste frukosten jag nånsin ätit. Den gick loss på 350 kr!! Och då var det ändå bara bacon, ägg, fralla, kaffe och juice. Tyvärr hinner vi inte äta upp allt innan vi får småspringa till planet som är på väg att boarda. Med vår tur så hade vi ca 10 min promenix till gaten. Men vi hinner precis och vi var faktiskt inte sist ombord på planet. Hihihi:) Lättnaden och glädjen är enorm när vi inser att vi hann. Samtidigt undrar jag i mitt stilla sinne hur förvirrade vi bägge är ibland. För det är inte alls ovanligt att ¨det här händer.Vi är två riktiga virrpannor som förmodligen borde hålla sig till hemmaplan.

När planet är uppe i luften så somnar K i vanlig ordning innan planet ens lämnat startbanan.  Själv roar jag mig med att se på film och pusta ut. 1,5 timmars flygtid till Budapest ger oss en möjlighet att komma ner i varv och tänka på vad vi ska göra de kommande dagarna. Visst saknar vi vår lilla cooling men samtidigt ska dte bli gott med lite tid för oss.

Ett bra tips till oss själva inför nästa resa är att faktiskt kolla biljetterna kvällen innan för att se vilken tid planet går istället för att hitta på en egen avgångstid. Jag vet inte ens var vi hade fått kl 13 ifrån... Märkligt. Ett annat tips är att även se till att vara färdigpackad kvällen innan...

I nästa inlägg får ni veta mer om resan. Nu orkar jag inte skriva mer.

4 kommentarer:

Malin sa...

Hahaah ni är galna!! Då har ni lärt er något till Thailand resan hoppas jag ;)

Lina sa...

oj vilken tur att ni hann! Och självklart blir mer inte vad man tänkt sig när det väl börjat så. Tur att det inte va mig det hände, skulle nog inte pallat :)

Hoppas också på att snön kommer istället för regn och rusk. Sol och fint väder i morse för första gången på en evighet känns det som, tyvärr stannade solen bara framme nån timme innan molnen och fuktigheten va tillbaka...

Kram

Johanna sa...

Men herregud! Jag som för tillfället är allt annat än stresstålig blev ju helt svettig bara av att läsa inlägget!
Imponerad är jag av att ni hann!
Kram!

Sofie sa...

hahaha blev stressade bara jag läst inlägget! vilken tur att ni hann med flyget och kom till budapest!!jösses, ni får allt ta och läsa biljetterna till nästa gång! ej vi har faktiskt inte börjar packa så mycket ännu, 4 kartonger för att vara exakt. Men i helgen ska jag ta tag i det, nu ska allt ner i kartonger!