söndag 23 september 2012

Tillökning i familjen!!!

Usch idag har jag varit trött och haft huvudvärk hela förmiddagen. Men nu verkar det som om skallebanken är på väg att ge med sig. Det var länge sen jag hade såå ont i huvudet. Strunt i det nu, och över till roligare saker.

Vi ska få tillökning i familjen D! Nope jag är inte gravid om ni nu trodde det i ett kort ögonblick. Nope, inget adoptivbarn heller än. Nope, inget köp av husdjur heller. Så vad kan det då vara? Jo, nästa vecka eller senast veckan efter så flyttar vår utbytesstudent från Finland hem till oss. Spännande och kul!! Vi har länge pratat om att ta emot en utbytesstudent eftersom K är med i Rotary och har där engagerat sig i de frågorna. Nu i slutet av sommaren skickade vi iaf väg en intresseanmälan till STS om att bli värdfamilj, och nu i veckan kom det en förfrågan om vi ville ställa upp. Efter en ytterst kort betänketid tackade vi ja till en 16-årig kille från Helsingfors som vill bo i Sverige ett tag. Så helt huxflux blir vi värdföräldrar till en tonåring! Så himla coolt! Det innebär att vi måste ställa i ordning gästrummet i veckan, skaffa garderob dit, städa ut lite i badrumsskåpet och en massa annat. Enda som "bekymrar" mig är att han gillar att spela sån här xbox eller vad det heter, och vi äger ju inget sånt. Han kanske tycker det är tråkigt utan det?

Det verkar vara en riktigt bra kille så vi hoppas verkligen att det ska fungera mellan oss. Vi vill ju gärna i framtiden ta emot fler utbytesstudenter från olika delar av världen. I maj nästa år kommer det eventuellt australiensare och bor hos oss ett kort tag när det är utbyte med Rotary. Om nu nån tror att vi gör detta för pengar så glöm det, för man får inte ett öre. Vi gör det för att vi är intresserade av internationella frågor och utbyten. I framtiden önskar vi att Myran har en möjlighet att fara iväg nånstans i världen och uppleva vardagslivet och kulturen i ett annat land. Ni som följt bloggen ett tag vet ju att vi älskar att resa. Visserligen har vi rest mycket till Thailand på sistone men hela världen väntar på oss så fort Myran blir större och kan uppleva resorna på ett annat sätt då. I nuläget är det otroligt smidigt att semestra i Thailand med barn. Man vet vad man får och på köpet får man paradiset.

Så nu vet ni vad som händer hos oss! Är det nån av er läsare som varit iväg som utbytesstudent i era yngre dagar?



6 kommentarer:

Fröken M sa...

men åh va kul, och SPÄNNANDE !!! :)

Passa på att kika in på amazon då ! De har väskan i alla olika varianter, det skiljer lite på dem i pris, men när jag beställde var frakten gratis så det ble ju billigt vilken man än valde :)

Yohanna sa...

Nej språkresa men inte utbyte faktiskt :)

Cissi - mamma till Emma och smurfen i magen sa...

Å vad spännade! var iväg på språkresa, men inget utbyte..

Stövlarna är fodrade och från skopunkten!

Lina sa...

Vad spännande det låter! Hur länge ska han stanna? Har fått för mig att du/ni har nått finskt påbrå, stämmer det?

sv: har haft en riktigt mysig dag, så skönt få komma ut lite när det äntligen blev uppehåll från regnandet! Japp nu mår hon bättre så imorgon blir det förskola som vanligt.

Inte så många planer i veckan. 2 års kontroll är inbokat, annars lugnt. Dock en hel del på jobb, med utbildningar och annat.

Kram

sofie sa...

nejmen så häftigt! så spännande! ni verkar vara sådan cool familj! haha ja det är en komplimang alltså! Men hur länga ska han stanna? ska han typ läsa här eller mest bara vill uppleva den svenska kulturen?

Johanna sa...

Det där var modigt! Just en sådan sak jag aldrig hade klarat av, känner mig tom obekväm när jag måste dela hus med vissa släkingar =) Tur att sådana som ni finns =)

O jag gissade lätt på hund när jag såg rubriken! =)
Kram!

PS. Ja, vem vet, kanske står jag där utanför din dörr en dag.... creepy..... ;)