tisdag 31 juli 2012

Freedom

Just ja, har glömt att skriva att Myran har blivit superduktig på att gå på toaletten. I maj började hon intressera sig för pottan, för att sen ganska snabbt bli intresserad av toaletten. Tror vi kan tacka hennes kompis E där. Allt hon gör ser Myran upp till.

Så nu under sommaren har hon bara haft blöja när hon har sovit och åkt bil. Hon är duktig på att säga till när hon behöver gå. Och det är få olyckor som inträffar. Jag tycker det är himla skönt att slippa blöjorna nu, ganska trött på dem. Hoppas att det kommer att fungera lika bra nu nr hon går tillbka till förskolan om ett par veckor.

Hepp hepp dags att ta tag i dammsugaren nu och städa upp sanden som Myran drar in.

måndag 30 juli 2012

Shopping, Freeport

Jag lovade ju att visa vad fredagens shopping på Freeport i Kungsbacka resulterade i så jag får väl göra det. Inget märkvärdigt egentligen. Jag hade tänkt shoppa mer men tyvärr drabbades jag av en högst irriterande huvudvärk som gjorde att jag inte orkade fokusera på shoppingen så mycket. Inte lätt alla gånger att shoppa med en 2-åring. Dessutom var det sinnessjukt varmt den dagen, och det i kombo med huvudvärk gjorde att jag kände mig segare än en snigel. Bläh.

Men annars tycker jag att Freeport verkar vara ett bra ställe att shoppa på. Jag kommer definitivt åka dit fler gånger. Tipsade käre maken om att där kan han ju köpa julklapp till mig och Myran ;) Han som far och flänger till Göteborg flera gånger per år i jobb kan ju faktiskt stanna där och shoppa lite.

Odd Molly, 545 kr.

Skön hoodie att dra på sig för en långpromenad i höst

Pearls för girls

Gummistövlar från Vincent till Myran, 139 kr

Måndag

Måndag och K har börjat jobba igen efter semestern. Lite trist men det ska väl gå. SJälv har jag två veckor kvar ledigheten.

Hittills idag har jag hunnit cykla en runda på motionscykeln, tvätta en maskin tvätt, promenera med med Myran och grannfrun och hennes barn, leka en stund i lekparken och plockat undan här hemma. Allt det och nu är klockan bara halv elva. Vi gick upp vid 7. Vad ska vi nu hitta på? Vissa dagar är man effektiv och energisk.

Tror att vi i eftermiddag tar cykeln till affären och hämtar ut lite grejjer på posten där. Ska nog också plocka röda vinbär hos grannen. Myran tycker om dem. Kanske blir det bra väder i eftermiddag så vi kan ta ett dopp i poolen. Annars tar jag och simmar lite när K kommit hem från jobb.

Vad gör ni idag?

söndag 29 juli 2012

Thailandsresan

Vi är galet nöjda med Thailandsresan som vi har sytt ihop på egen hand. Vet inte riktigt hur mycket research vi har lagt ner på att hitta bra boende till bra pris. För att inte tala om flyget. Nästan lite overkill på det hela. På kvällarna när Myran har lagt sig har vi suttit och surfat och letat, så hela huset har hunnit bli beckmörkt. Där har vi suttit i ljuset av våra laptops och letat. Hahaha som vi är;)

Det har iaf hittills resulterat i dessa hotell.

Här ska vi bo på Koh Lanta ca en vecka. Bilderna är lånade från Fritidsresor. Vi har dock bokat vårt hotell via agoda.se

Därefter sticker vi till Koh Lipe och bor på Idyllic Concept Resort.  För att sen ta oss tillbaka till Phuket och avsluta hela Thailandsresan med att bo på Kata Lucky Villa & Pool Access där vi har rum med direktutgång till poolen. Vi tänker oss att här vilar vi upp oss inför hemresan. Shopping och poolbad är det som gäller då.

Den första natten är fortfarande obokad men då är tanken att vi stannar en natt i Phuket. Vi har även beslutat oss för att enbart ta några timmar på Phi Phi eftersom vi redan har gjort den ön ett par gånger tidigare.

Den här resan började med att vi planerade att stanna på Koh Lanta i två veckor i sträck. Sen upptäckte vi agoda.se och möjligheterna att sätta ihop en egen resa öppnade sig. Det ska bli spännande. Nu har vi möjligheten att se lite mer. Avslutningen får vi i Phuket eftersom vi flyger hem därifrån och då är det gott att ha ett nice ställe att bo på.

Vi har kollat samma hotell hos charterbolagen och det är betydligt dyrare att resa med dem än att göra så som vi har gjort.

Vi på Phi Phi för nåt år sen.

lördag 28 juli 2012

Vackra dagar

Dåligt med bloggandet nu när vädret har varit helt fantastiskt. Vi har varit både hemma och iväg. Spenderade tid med vänner i deras hus i Kalvsund i Göteborgs skärgård. Otroligt vackert och härligt. Hängde även en heldag på stranden i Åhus en dag. Annars har de varit poolhäng här hemma. Veckan som har varit kan vi verkligen inte klaga på vädret, klarblå himmel, strålande sol, svag vind och uppåt 27-28 grader varmt.

Vet ej vad som händer idag men funderar på att sticka ut och springa en runda nu på morgonen. Sen pratade K om att grilla pinnbröd nu på morgonen. Gissar att vi tillbringar dagen här hemma vid poolen för även idag ser vädret ut att bli fint.

Just ja, stannade och shoppade på Freeport i Kungsbacka på väg hema från Gbg. Bra ställe. Det blev en Peak Performance hoodie  och Odd Molly tröjja till mig, Vincent stövlar till Myran, och vad K köpte vet jag inte riktigt för det var så mkt, men tröja från J Lindeberg, jacka från Peak Performance och jeans och nåt annat. Jag köpte även ett armband och ett par örhängen. Ska se om jag kan lägga upp bilder lite senare i helgen på mina inköp.

Bjuder på lite bilder här från veckan.

Utsikten från våra vänners hus i Kalvsund

Drömmer om en egen segelbåt i framtiden...

Gillar detta

och detta

Jag och Myran
Jag och Myran i poolen här hemma

På väg mot stranden i Åhus

Myran på stranden i ÅHus

Ljuvligt med sand mellan tårna

Åhus

Mina darlings, Åhus

Kalvsund, Göteborgs skärgård

måndag 23 juli 2012

Instagram och dagen

Jag har gått och snöat in på Instagram jag också till slut. I början funderade jag på vad det var, sen bestämde jag mig för att det skulle inte jag skaffa, och nu har jag alltså också skaffat det. Ganska typiskt tillvägagångssätt för mig. Hahaha, jag är för kass. Så nu sitter jag nördar mig med det emellanåt.

Har nån av er Instagram?

Annars kan jag meddela att dagen har varit bra. Vi har softat här hemma. Låg och halvsov i solen i ca 2 tim när Myran sov middag. Jepp, vi har haft strålande väder idag! Och det ser ut som det ska fortsätta så hela veckan. Wihaaa säger vi för det.

Här några experimentbilder som jag lekt med.
Myran

Jag. Helt osminkad i bilen på väg till Båstad.

K spanar efter krabbor.

lördag 21 juli 2012

Ett trevligt telefonsamtal

Fick ett trevligt telefonsamtal alldeles nyss. Vi blev bjudna till Mellbystrand imorgon till goda vänner som har stuga vid havet. Härligt! Vi brukar åka dit en gång varje sommar och nu är det då dags för denna sommaren. Vi åker nog tidigt imorgon för vi äter frukost hos svärisarna på vägen. Det ser ju ut som vädret också ska bli nice imorgon så jag gissar på att vi hänger vid stranden hela dagen. Dagen brukar även innehålla god mat och dryck.

Jag vill gärna klämma in ett snabbt besök i Båsta också. Får väl se om det hinns med.

Älskar sommaren och alla dessa spontangrejer!

fredag 20 juli 2012

Destination Thailand

Vi är helt uppe i våra resplaner i vinter. Men nu tror jag vi har kommit fram till hur resan ska bli. Vi kommer att flyga reguljärt till Phuket. Stanna där 2 nätter på nåt lyxigt ställe. Sen drar vi vidare med färja till Phi Phi, och stannar antingen 4 timmar där eller en natt. Därefter åker vi vidare till Koh Lanta som vi ska bo på hela den längre vistelsen. Där har vi hittat ett riktigt bra hotell via agoda.se. Vi kommer att bo beach front på Long beach, vår favoritstrand. Lagom till vi anläder till Koh Lanta kommer även familjen H från Sthlm ner och ska tillbringa semestern med oss. Jeeej! Sen är tanken att vi tar det lugnt på Lanta i några dagar för att sen besöka Koh Lipe och sen åter igen ta oss till Lanta.Dagen innan vi flyger hem ska vi ta oss till Phuket igen för att sova en natt där så det blir smidigt att ta sig till flygplatsen.

Det ska bli superkul det här! Ett litet miniäventyr.

Det har visat sig att det blir mycket billigare att boka boende via agoda.se än att flyga charter. Vi hiattade exakt samma hotell hos Fritidsresor under samma tidsperiod och då blev resan 12 000 kr dyrare!! Sinnes!

Känns otroligt skönt att ha nåt att se fram emot i höst/vinter.

Hello Thailand i vinter!

tisdag 17 juli 2012

Löpning, paket och vänner

Överraskades av en rejäl regnskur under löparrundan imorse. Eller överraskades är väl kanske överdrivet eftersom det mer är solen som har överraskat en den här sommaren. Det gick iaf bra att springa idag. Det känns gott i kroppen och själen nu.

Jag och Myran ska snart bege oss ut på en cykeltur mellan skurarna. Det blir en runda till affären och posten där. Jag ska hämta ut mitt paket som har kommit. Vann en auktion på Tradera på ett par Hunter-stövlar. Jag har länge varit i valet och kvalet om jag ska köpa ett par. Jag beslutade mig till slut för att göra det eftersom vi är rätt mycket ute i naturen och att man kan använda dem i vardagen också. De är ju faktiskt ganska fina. Nu börjar ju svamsäsongen och vad passar då fint om inte ett par Hunter;)

Ikväll kommer bästa M och barnen hem till oss. Givetvis blir det middag, bastu och bad. Längtar efter att träffa M. Hon är en underbar tjej med en skön inställning till livet. Blir alltid glad och inspirerad av att träffa henne.

Det har varit sociala dagar för oss och lilla Myran. Kul! Vi träffar vänner nästan varje dag nu under semestern. Igår hängde vi hemma hos H och M och deras barn nästan hela dagen eftersom K hjälpte H att snickra på deras uteplats. Jag och M hängde med barnen och snackade en massa gojja. På eftermiddagen bjöd H oss på lite rödvin vilket inte var helt fel;) Myran var supertrött när vi kom hem sen och somnade snabbt. Det är kul att Myran trivs så bra där då M och H ska se efter henne två gånger när vi är på föräldrautbildning inför adoptionen.

Nu måste vi sätta fart om vi ska hinna med nåt över huvudtaget idag.

söndag 15 juli 2012

Tjo! Life is good!

Jepp jepp! Har varit några fantastiska dagar. Dagarna har spenderats med olika vänner både här hemma och borta. Idag var vi till Ystad Djurpark. Absolut värt ett besök. Myran stortrivdes och det gjorde vi med. Snäppet bättre än Skånes Djurpark. Så nu är vi ganska trötta efter dagens äventyr. Myran ligger i soffan och kollar på Pippi just nu. Och häromdagen besökte vi Denningarums gård, mysigt och trevligt.

Vi har nu hittat resesällskap och maken sitter nu och ska boka hotell i Thailand. Våra vänner M och N och deras barn N & M hänger med oss till paradiset. Vi har rest med dem dit en gång innan, vintern 2011. Denna gången var vi i Karon. Nu ska vi till Koh Lanta. Jag och K har varit där innan när våra vänner H och C gifte sig där 2009. Vi gillade ön så vi far tillbaka dit nu. Det kommer även att bli besök på Koh Lipe denna gång. Åh ska bli lovely as the Swedish people say:)

Ikväll ska K iväg och kolla vildsvin i skogen. Jag ska sjunka långt ner i soffan med förhoppningsvis en bra film på tv;n.

Lite bilder från idag och fredags.

fredag 13 juli 2012

Resa i vinter

Vädret gör att jag och K sitter och drömmer om en utlandsresa i vinter. Vi som inte skulle åka nånstans sa vi. Men å andra sidan säger vi det varje år. Dåligt av oss;)  Vi funderar på Sydafrika eller Thailand. Ni som följt bloggen ett tag vet ju att vi är Thailandstokiga. Har varit där varje vinter de senaste fem åren. Första året vi var tillsammans åkte vi till Mauritius, överskattat ställe enligt oss. Fint men inget som passade oss. Har väldigt svårt för ställen som är uppbyggda kring all-inclusivetänket. Passar många andra men inte oss.

Sydafrika har vi lite kontakter som vi kan nyttja vad gäller boende. Då är tanken att besöka Krugerparken, men vi funderar på om Myran är för liten för det. Vi vill ju att hon ska komma ihåg elefanterna och alla andra djur man får se. Kanske vänta med det 1-2 år och åka då. Hon älskar ju allt som har med djur att göra.

Nu har vi hitttat några strålande erbjudanden både vad gäller flyg och hotell. Nu ska vi bara försöka bestämma oss var det blir.

Nån som har en favoritö i Thailand och kan rekommendera? Vi är inte intresserade av att åka till Karon eller Kata. Been there done that.

Ljuva livet i Thailand

tisdag 10 juli 2012

Bäst!

Vaknade imorse med en lätt huvudvärk. Jag bestämde mig för att bota den med en löptur och bastu. Men innan dess blev det en enkel frukost bestående av en fralla och svart kopp rykande hett kaffe. Jag trodde det skulle gå uruselt att springa pga skallebanken. Det visade sig vara helt fel. Jag sprang sommarens bästa tid, 5 min/km och totalt blev de 5,6 km. Jopp jag är nöjd. Nu ska tiden pressas ner under 5. Jag har lyckats pressa tiden rätt bra sen jag började springa regelbundet i mars. Tror jag har gjort en liknande tid i sommar. Just nu har har jag lyckats klämma in 4 löppass i veckan, vilket är lycka för mig. Nåt som är lite kul är att maken också har börjat löpträna ett par gånger i veckan. Det trodde jag aldrig skulle hända, men han fick väl en wake up call nu i samband med stressigt jobb.

Målet är nu att hålla 4 löppass i veckan fram till att jobbet börjar i mitten på ausgusti. Målet är också att pressa tiden till strax under 5min/ km. Jag känner att jag är helt hög på endorfiner just nu efter dagens pass;) Hahaha

Efter löpturen väntade en varm och skön bastu på mig. Det blev även några längder i poolen. Nu väntar lunch tillsammans med lilla fröken och K. Sen drar vi till stan och handlar mat.

Bjuder på en liten töntbild på mig, glad och nöjd efter löppasset. Känns alltid lika fånigt med såna här bilder, är väl för gammal för det ;)

Sprungit!

måndag 9 juli 2012

Måndag måndag måndag

Idag är jag så himla trött. Kan ju bero på att jag somnade kl 01.30 inatt. Måste lägga mig tidigare ikväll.

Jag har fått en del gjort idag, städat, tvättat mattor, vattnat blommor, motionscyklat, hängt med Myran, beställt tid hos frissan och nu sitter jag och lyssnar på P1 och Klara Zimmergren och hennes sommarprat om barnlöshet. Om ni inte har lyssnat så gör det.

Nu ska jag vila en stund på soffan. Säkert mindre bra för nattsömnen...

söndag 8 juli 2012

Barnfritt

Idag har jag och K sovit till halv nio. Underbart! Myran sov hos farmor inatt. Hon kommer hem ikväll igen så det innebär en helt fri dag för mig och mannen. Så vad ska vi göra för nåt spännande? Inget alls faktiskt. Vi ska bara hänga här hemma vid poolen, sola, bada, basta, läsa bok, och äta gott. K är och handlar frukostbullar till oss nu och sen sticker jag och springer en kort runda.

Vi hade först tänkt åka iväg till havet idag, men vi tar det det lite längre fram i sommar. Det är rätt skönt att slippa hysterin som upptår när man ska till havet.

Ibland är det bra att vara barnfri. Som igår t ex när vi satt och åt middag tillsammans och kläckte en bra idé. Inte alls dumt faktiskt. Inget stort egentligen eller märkvärdigt, det var bara nåt vi hade sagt att vi inte ska göra inte vinter men som kanske blir av ändå. Hoppas på det. Vi funderar på att dra iväg till Sydafrika en vecka i vinter. K har ju bekanta där, och flygbiljetterna var inte särskilt dyra för oss tre och hotell var ju ruskigt billigt, och då var det ändå femstjärnigt hotell. Vore sjukt roligt om vi kunde komma iväg. Isf besöker vi Krugerparken och gissa vem som kommer att vara överlycklig då?! Lilla Myran. Hon älskar allt som har med djur att göra. Tänk att få visa henne elefanter och annat. Coolt. Men som sagt, ingen resa bokad än, men hopppas hoppass hoppas!

Så nu måste jag sätta fart om det ska bli nåt av den här dagen.

lördag 7 juli 2012

Glädje med ett stygn av sorg

TACK för era kommentarer och omtanke i samband med den tråkiga och sorgliga med vår lilla hundis. Värmer och uppskattas. Det är tomt och konstigt utan hund, och det går uruselt att springa utan hund har jag insett. Usch.

Har inte haft lust att blogga och vi har dessutom haft fullt upp här. I onsdags åkte vi till Sölvesborg och bodde hos goda vännerna C och H och lilla M i deras stuga vid havet. Det var en härlig dag som bjöd på besök på Killebom-festivalen, promenad längs med havet och grillat och vin på kvällen. Dagen efter körde vi hemåt igen för att ta emot familjen F från Karlskrona som kom på besök. De kom redan vid lunchtid så hela eftermiddagen spenderades vid poolen. Ungarna badade och bastade som små galningar. Härligt att se!

Igår hade vi en lugn dag här hemma. Lite bad och bastu. Igen. Jag och Myran cyklade till affären och hämtade ut Myrans nya skor som jag beställde från By Kier. Jag är supernöjd med dem och kommer att beställa fler skor därifrån. Färgen på skorna är supercool tycker jag.

Snart ska jag ut och springa en runda. Gissar på 7 km idag. Därefter väntar sol och bad. Ikväll lämnar vi Myran till farmor så vi får en soft kväll här hemma. Där stannar hon till imorgon kväll när de kör hit henne och då bjuder vi farmor och "farfar" på poolbad, bastu och grillat som tack för hjälpen. Det är ju inte så ofta vi har barnfritt men nu har farmor erbjudit sig och vi har tackat ja.

Så dagrana som har gått har bjudit på glädje, men den där saknaden har suttit som en liten tagg i hjärtat.

Nähepp nu måste jag sätta fart!

Här är skorna från By Kier.
Myran nya skor från By Kier

Myran

Åka rutschkana är kul

onsdag 4 juli 2012

Sorg i våra hjärtan

Vi tvingades fatta ett otroligt svårt och ledsamt beslut häromdagen. Igår var vi tvungna att avliva vår hund, vår söta lilla tyska jaktterrier. Min allra bästa löparkompis. Han som tog mig runt på oändligt många löparturer i skog och mark, som alltid hade lite mer att ge. Han som alltid vaktade så bra när husse var på tjänsteresor. Han som lät Myran klappa och kela honom trots att hon kunde vara rätt hårdhänt i sitt kelande. Han som hade lite för mycket respekt för vår katt. Han som alltid ylade i sin gård när vissa hundar passerade. Han som var en ganska usel jakthund men där hoppet om en bättre säsong alltid levde hos matte och husse. Han som älskade att bada från bryggan nere vid sjön. Han som alltid blev superglad av att nån kastade pinnar åt honom. Han som...finns hur mycket som helst jag skulle kunna räkna upp. Usch usch usch vad jag saknar honom!!! Det gör sjukt ont i själen.

Vår lilla A, vi saknar dig så!!!!

måndag 2 juli 2012

Right now

Just nu är livet rätt fint. Det finns inte mycket att klaga på, inte ens vädret går att klaga på för tillfället. Hahaha. Dagarna och kvällarna ägnas åt sol, bad, lek, fika, mys, basta, träning, vänner, böcker, film, grillning, och massa annat. Så vad finns det att gnälla på? Bäst av allt är att K jobbar sin sista dag imorgon och sen har han semester tillsammans med oss. Jippiii!! Vi har inget särskilt inplanerat och det känns otroligt skönt. Vi far och flänger så mycket annars resten av året så det är gott at hänga här hemma vid. De flesta dagarna spenderas ändå ute vid poolen. Vi lever vårt liv där ute;)

Där fick ni en kort rapport:)