lördag 5 maj 2012

Kosläpp

Ursäkta min frånvaro på bloggen. Jag har varken haft lust eller tid att blogga den här veckan. Det blir så i perioder och ibland är det skönt att ha paus.

Idag har vi varit på kosläpp på Dalshults gård strax utanför Perstorp med goda vänner och deras söta barn. En trevlig tillställning men fy så kallt det blåste idag. Solen skiner men det är istappar i vinden. Tyvärr hade jag dissat både mössa och vantar till mig själv. Dumt. Väldigt dumt. Kosläppet i sig var kul att se, de stora (!) kossorna sprang ystert omkring och stångades med varandra och tog små glädjeskutt. Det var lite läskigt när de kom riktigt nära staketet, stadstös som jag är och ovan vid kossor. Myran gillade det i alla fall och det gjorde nog pappan i familjen med. Det var galet mycket folk där och parkerandet av bilar organiserades av vakter. Stora delar av kopubliken bestod av barnfamiljer, och far-eller morföräldrar. Det bjöds på kanelbulle och mjölk och man kunde kika på kalvarna och djuren innan släppet. Vi har redan bestämt oss för att göra detta till en årlig tradition. Nästa år hoppas vi på varmare väder. Jag rekommenderar starkt att åka på kosläpp om man har möjlighet.

Efter kosläppet körde vi till vännerna i Mryd för en korvlunch. Trevligt! Alltid kul med spontangrejer. Myran passade på att leka med sin stora idol E. Tyvärr var vi tvungna att köra hem ganska tidigt och precis när tjejerna kom igång ordentligt med lekeriet. K var tvungen att klippa gräset här hemma och det i sig är projekt då vi har en tomt på över 3000 kvm. Vi har lite annat att fixa med också inför kvällens middag med andra goda vänner, nämligen M och H och barnen T och H. Annars hade jag gärna stannat en stund i Mryd och traggat vidare.

Tur vi har en fullspickad dag så slipper jag sitta här och deppa för att mina föräldrar har kört hem till sitt efter en veckas vistelse hos oss. Det har varit kul att ha dem här och vi har haft så otroligt mycket hjälp av dem, både med pooldäcksbygget, att de har passat Myran, lånat oss sin bil, bakat, och fixat och donat. Tack världens bästa mamma och pappa!!!

Nehej nu ska jag sluta mina blåa en stund på soffan så jag orkar vara social ikväll.


Fortfarande inne


Kikar på kalvar


Myran på plats i sin bärstol som var perfekt för detta evenemanget. Slippa dra barnvagn.


Kossor


Glada kor


Fria och lyckliga nu!


2 kommentarer:

Lina sa...

Har verkligen inte heller haft lust att blogga senaste tiden. Känns rätt skönt att inte göra det, slippa tänka på att "nu ska jag uppdatera". Samtidigt så saknar man det lite, sätta ord på det man gör. Får se när lusten kommer åter.

sv:japp är frisk nu, blev bara en 24-timmars feber skönt nog.

Har varit och kollat radhus nu igen så imorgon ska jag ringa banken och prata :) Känns riktigt skoj!

Ha det super! Kramar

Madeleine i CA sa...

Va mysigt me kosläpp.. vi tänkte gå på det nåt år vi va i sverige, men vi missade det. Hoppas kunna gå på det innan barnen blir för stora..