torsdag 22 mars 2012

Tankar om mammaledighet, jobb, dagen och gårdagen

Vab idag också. Men imorn ska jag nog kunna återgå till jobbet. Dessa dagar som jag vabbar påminns jag om hur det var att vara mammaledig. Nu menar jag inte sjukdomar, utan mer det här att ha dagen hemma. Så här i efterhand tycker jag att de 1,5 året som jag var hemma från jobbet gick vansinnigt fort. 1,5 år framåt i tiden känns som en evighet men man inser att tiden går fort ändå. Det var ju nyss Myran var nyfödd liten bebbe. Jag förstår dem nu som sa att man skulle njuta av sin mammaledighet för tiden går så himla snabbt. Tänkte först att de var lite knasiga som sa så, för jag skulle ju trots allt vara hemma över ett år. Men nu vet jag precis vad de menade. Det var en mysig tid och därför tar jag till vara på dessa dagar man måste vabba. Man får helt enkelt passa på att göra dem till lyxiga mysdagar mitt i veckan trots sjukdom. Nu är Myran pigg så det blir inte svårt. Måste ju följa 48-timmarsregeln på förskolan.

När det var dags att återvända till jobbet efter mammaledigheten var det inget som jag mådde dåligt över. Tvärtom så var jag rätt så redo till att återvända. Jag har en del vänner som inte har känt så. Dett måste vara trist. Jag är glad och tacksam att jag har ett jobb som jag älskar. Det är roligt, kreativt, utmanande, socialt och stressande i perioder men jag är lycklig över att inte behöva ha ångest över att gå till jobbet. Jag hade aldrig klarat av att arbeta på en arbetsplats där jag vantrivs. Det är yttrest få dagar på arbetsåret som jag inte trivs. Jag är glad att jag får jobba med min kollega och även vän M som är så otroligt inspirerande och smågalen. Varje dag bjuder hon på många skratt och en hel del crazy upptåg. Så det här med att vara hemmafru på heltid hade inte funkat för mig.

Om dagen går bra och Myran är pigg så ska vi på vernissage ikväll på makens jobb. Det ska bli spännande! Kul att det händer lite. Annars ska vi nog bara ta det lugnt här hemma. Hann ju storstäda hela huset igår, vilket är ganska ovanligt för vi har en del kvadratmeter att städa med alla tre planen. Tvätta hann jag också med så jag var supereffektiv hemmafru igår. Duschade till och med blommorna. Så frågan är vad jag ska göra idag??? Jag känner mig full av energi och lust att göra saker.

Igår kväll var jag också full av överskottsenergi så jag stack ut och sprang en runda med doggisen. Det var underbart och det gick jättebra. Jag höll ett bra tempo, kanske mest för att rådjuren höll på att skrämma livet av mig. Fick en rejäl tempohöjning där. Hahaha. Känner att jag är inne i ett bra flow nu när det kommer till löpning. Jeeej!

Så nu är jag klar med det är svamliga inlägget som kom att handla om allt möjligt. Ibland är man bara för oorganiserad i huvudet ;)

Myran somnade om nu på morgonkvisten

2 kommentarer:

Lina sa...

tack! På söndag blir det löpning igen, har lite blivit så att söndag är min springdag.Önskar egentligen jag kunde få in det en vardag med, får se hur det går ihop framåt. på sö ska vi utöka rundan, ska bli spännande se hur det känns.Blir det nån träning för dig?

Har också tänkt att tiden sprang iväg när jag va hemma med skrutt. Dagarna kändes långa men veckorna försvann fort. Tror man kommer känna samma sak när det är dags att börja skolan, och ta studenten osv. Tid har fått ett nytt begrepp för mig sen jag fick barn, innan knatade tiden bara på men nu ser man på ett annat sätt hur den går.

Kram

Sofie sa...

haha men det är då det är så bra med bloggen, bara att svamla av sig lite! ja jag tror det är så olika och framförallt hur man trivs med jobbet! Själv är jag super nöjd över att få vara hemma minst 1,5 år till för jag känner mig absolut inte redo att gå tillbaks redan i höst, men hoppas jag känner mig redo sen när det väl är dax! Men galet så fort tiden går, 1 år har bara svischat förbi!