onsdag 7 mars 2012

Vi älskar Mumin!

Jag är tokig i Muminprylar, ja precis allt som har med Mumin att göra har jag dille på. Ja, jag gillar även berättelserna som är mystiska och härliga. Jag fascineras av att man alltid upptäcker nåt nytt i berättelserna och framför allt bilderna kan man försjunka i. Det är inte bara mitt finska arv som gör att jag älskar Mumin.
Nu är jag på jakt efter ett tyg med Mumin på som jag kan göra en tavla av.

När vi var på flygplatsen i Helsinki och väntade på flyget mot Bangkok så köpte vi Muminmamman till Myran för pengar som hon fick av sin mummo och ukki. Helst hade jag velat köpa alla figurerna men med tanke på att en figur kostade 400 kr så fick det bara bli en. När vi sen på hemresan åter igen landade i Helsinki så hittade vi lyckan jag och Myran. En hel BUTIK med bara Mumin!!!! Det var Myran som upptäckte den först och blev helt vild i sin vagn och pekade och stimmade och när vi sen såg vad hon menade skickade vi pappan i familjen vidare till att köpa mat medan vi gick in i butiken. OMG!! Det säger jag bara. Den var inte stor men jag hade lätt kunnat överskrida behovet av att köpa saker. Där fanns ALLT! Och det var helt crazy mycket folk i butiken, typ jag och Myran och en miljon japaner. Det blev iaf en Muminbok, 3 st vykort som det ska göras tavlor av och en mössa till Myran med alla muminfigurer. Den var helt underbar och fantasisk butiken!! Jag vill dit igen och kolla;) Jag och Myran var saliga av lycka!!

Jag har en hel del Muminmuggar och faktiskt även en mycket speciell sådan som jag är glad över. Myran har givetvis tonvis med kläder med dessa kuliga figurer. Jag har även ett par plåtburkar med Lilla My som är så fina. Vill ha fler, för att jag gillar Lilla My och för att jag även har dille på plåtburkar. Myran gillar också Mumin. Hon älskar att titta i böckerna och när det är på tv.

Vad gillar ni Mumin? Eller tycker ni att det är ena suspekta typer;) ?

Detta köpte vi på flygplatsen i Helsinki.

Myrans Muminmamma
Muminboken och mössan

Bilder ur boken



Vykort som ska bli små tavlor



4 kommentarer:

Lina sa...

Har egentligen ingen relation alls till Mumin. Va ingenting vi läste när vi va små och sen har jag nog bara läst nån berättelse under skolåren. Kanske får ge det en chans?!

Johanna sa...

Jättefin mössa!! Den hade Linnea älskat!
Som jag skrivit i min blogg så gillar jag Mumin som prydnad, har två stora mumintavlor (retrostil) i vardagarummet men programmen är aptråkiga o lite för psykadeliska för min smak :) Maken o dottern älskar dem tyvärr... Krya på Myran! Kramar!

Angelica sa...

Hoppas ni får en bra dag!

Sofie sa...

Jag tycker de är jätte söta, men har nog aldrig helt fastnat för de. Jag är inte uppväxt med mumin, så tror det beror mycket på det, att jag lixom inte har någon koppling till de sagorna! Jag är nog mer en barbarpapa tjej, men självklart så skulle ja inte tveka att köpa ett munintroll eller två! Kram!