måndag 5 mars 2012

Thailand (lååångt inlägg)

Nu så, nu ska jag äntligen skriva lite om vår resa till Hua Hin i Thailand. Vi börjar med flygresan dit. Vi flög från Kastrup till Helsingfors kl 19 på lördagkväll den 11 feb. Resan över till Helsingfors gick fint. Smilla skötte sig bra. Dock gillar hon inte att bli fastspänd i säkerhetsbältet så där fick vi fajtas lite. I Helsinki hade vi ett par timmar att slå ihjäl innan flyget till Bangkok lyfte, kl 23.55 finsk tid. I väntan på att planet skulle lyfta roade vi kidsen med att busa med dem, byta till pyjamas, borsta tänder osv så allt sånt var klart när vi väl skulle lyfta. Ombord på planet fixade flygvärdinnorna i ordning välling till Myran så hon kunde dricka det när vi lyfte. Innan vi ens hade kommit upp i rejäl flyghöjd sov vår lilla Myra gott, och det fortsatte hon med i 7 timmar i sträck. Så hon sov 7 av 9,5 timmes flygtid. Himla gott. Jag rekommenderar nattflyg om man ska flyga långt med barn.

I Bangkok möttes vi av ett myller av människor på flygplatsen och den var ju rätt stor med så vi gick o gick o gick. Fördel med att resa med barn är att man har förtur hela tiden, typ vid passkontroller och annat check. Vi lyckades få bagaget rätt snabbt och därefter bar det av ut i myllret igen för att lokalisera vår chaufför som skulle hämta oss. När vi hittade honom var det bara att hoppa in i bilen och bege sig mot Hua Hin, ca 2 timmar bilfärd. Färden mot Hua Hin fylldes av förväntansfullt babbel och lite sömn och ett kort matsopp på KFC. Väl framme i Hua Hin och Garden Hills området som vi bodde i var lyckan total. Vi möttes av bekanta som hade fixat i ordning huset åt oss och handlat frulle till dagen efter. Väl vid villan som vi hyrde var det dags för en snabb genomgång av saker att tänka på, snabbdusch och lättare kläder för att sen bege sig till områdets restaurang för att inta kvällsmaten. Trött men lyckliga drack vi den första Singhan:) Det blev en tidig kväll för oss alla. Stupade i säng och sov gott i 9 timmar.

Klicka HÄR om du vill se hur vi bodde. Huset i bodde är av typen Magnolia. Bestod av 3 st sovrum och 2 badrum, stor öppen planlösning där kök och vardagsrum gick ihop, rejäl hall, och även en utedusch och pool:)

De kommande två veckorna spenderades antingen hemma i villan vid poolen eller vid havet eller vid Sheratons poolområde som inte låg långt från oss. På dagarna var vi mer i vattnet än i land eftersom temperaturen låg på behagliga 33-35 grader varjde dag. Lycka!! På kvällarna åt vi mat antingen vid områdets restaurang eller så tog vi taxi till Hua Hin City och åt på nåt mysigt ställe där. Passade även på att ta thaimassage, göra foot scrub och mani-och pedikyr för inga pengar alls.

Det blev en hel del shopping gjort. Jag köpte mig 3 par skor, ett par Converse för ca 180 kr, ett par sneakers som såg ut som Converse men inte var det för ca 40 kr, och ett par prickiga ballerina för 30 kr. Det blev även ett par tunikor, en grön och en vit, en gul  Rip Curl tee, en Mulberryväska, ett par scarfes, massa sommarkläder till Myran och vad maken köpte har jag inte ens koll på.

Vi åkte inte på några speciella utflykter denna rundan. Det var rätt dåligt med sånt vad vi kunde se. Visst var Hua hin helt okej, men vi kommer inte att återvända dit. Det finns många fler ställen i Thailand som vi gillar mycket mer. Koh Lanta är vår favorit än så länge. Vi funderar på att återvända dit eller prova på Koh Samui. För en ny runda blir det :)

Att resa med en 1,5 åring till Thailand är inget problem. Hon fixade både resan och värmen på ett bra sätt. Visst åt hon sämre där men hon fick i sig mat iaf. Myran älskade att bada och blev riktigt modig mot slutet då hon hoppade från kanten av bassängen i vattnet. Thailand är verkligen ett bra semestermål med barn. Billigt, trevligt och varmt och mängder av god mat. Jag tycker att man ska kunna unna sig på en semester och det kan man verkligen i Thailand. Tidsomställningen märkte hon inte heller av särskilt mycket.

Vi hade ju bestämt oss för Bangkok mot slutet men ändrade oss i sista stund. Mycket pga värmen och för att vi ville njuta mer av pool-och havhäng. Det får bli nästa gång helt enkelt.

Hemresan gick också bra men var lite tuffare då vi flög dagtid och Myran var mest vaken hela tiden. Hon var mest nyfiken så det var inget gap och skrik. Gott det.  Det gäller att ha med sig saker som barnen kan roa sig med under flyget. Vi hade block och pennor, gosedjur och böcker och en laptop som var full av Myrans favvisar. Så glöm inte laptop eller ipad. Kan säg att det var gott att vara hemma på lördagkvällen efter ett dygn på resande fot.

Vill ni ut och resa och har möjlighet så åk till Thailand! Har ni möjlighet att flyga reguljärt och hyr hus så gör det, nästan billigare än charter och perfekt om man har små barn. Åk gärna med en annan familj. Det funkade jättefint för oss att bo ihop 4 vuxna och 2 barn. Nog det mest smidigaste resesällskapet vi nånsin haft med oss. Vi klickade fullständigt. Kan bero på att vi har en 10 dagars roadtrip i Sverige bakom oss så vi vet hur vi funkar. Alla visste precis vad man skulle göra varje morgon innan vi kom iväg. Inget tjafs.

Vi är jättenöjda med resan även om Hua Hin inte var det finaste av alla Thailandsställen. Vi är så nöjda att vi planerar redan att fara dit igen om ett år. Men innan dess ska vi njuta av den vackra våren och sommaren här hemma:)))

Några bilder från resan.
Landat i Bangkok och väntar på vår chaufför
Vardagsrummet i vår villa. Precis anlänt.
Juice i mängder slank ner
Vårt sovrum. Vi hade direktutgång till poolen därifrån.
Bad i poolen

På Sheratons poolområde. Helt enormt och fint!

Myran redo för middag.

Kocken som tillagade hummern på vår bröllopsdag.

Hummern!! Den var ljuvlig!!!
Huset framifrån. Vårt sovrum till höger.

Banana panncakes köpte vi oxå några gånger.

Poolen vid vår villa.

Njuter

The ocean
Vackert
Ännu mer poolplask
På väg hem. Bangkoks flygplats.
Uppe bland molnen.
Pyssel på planet.

Malin sa...

Åh vilka underbara bilder!

Lina sa...

Vad härligt! Reste runt i Thailand i 2 mån för några år sedan. Bla va vi i Hua Hina och Koh samui där vi bodde i 1 mån. Gillade Koh Samui riktigt mycket, bodde på lite mindre ort. Vi tog även några dagar på de närliggande öarna koh tao och koh pangang. Längtar som sagt tillbaka till Thailand en massa.

sv: H e på astmautredning och idga och imorgon e vi lediga som vanligt. På fredag fyller jag år så då blir det middag här hemma, annars inte så mycket planer. SJälv??

Kram

Angelica sa...

Ååååh, nu längtar jag ännu mer till vår resa som går av stapeln på lördag!! Vi ska till Thailand i två veckor.
Men hur mycket fickpengar behöver man med sig, det är min stora fråga :/

Sofie sa...

så härligt det både låter och ser ut! Har hört flera som har åkt dit med småbarn som varit jätte nöjda, så om jag lyckas komma över min flyrädsla för att flyga så långt så vore det jätte skoj att åka dit när vår lilla kille sen blir något år eller två!

waterlily sa...

Kul att få läsa mer om resan och fina bilder också! Jag som är väsktokig skulle gärna vilja se en bild på den du köpte där. Kram

Alexandra sa...

Verkar som ni haft en bra resa :) vi var i Thailand 2010 i Phuket Karon beach Men tyvärr inget jag rekommenderar..Vi hade en väldigt mysig helg o denna helgen har vi 1 års kalas för Nova :) var tar tiden vägen?? Kram