onsdag 13 juni 2012

Det här med adoption

Vi har nog berättat för alla vänner vid det här laget att vi ska adoptera ett barn och att vi är mitt uppe i processen. De flesta har blivit väldigt glada, finns bara nåt enstaka undantag. Inte så de har blivit arga  på nåt sätt, men jag hade förväntat mig lite mer. Det går inte förklara exakt hur jag menar. Deras/hennes reaktion gjorde mig lite ledsen i hjärtat. Kanske mest av allt kommentaren. Men jag håller fokus på alla de som hejar på oss.

Det intressanta, och lite underhållande, är att alla har sagt "Grattis! Vad kul!" och sen har de babblat på en stund om hur kul och spännande det är. Därefter har nästan alltid standardkommentaren kommit "Du ska se att du blir gravid nu. Det är ju jättemånga som blir det när de slutar försöka". Det är ju inte så att mina hormoner kommer att skjuta i höjden bara för att vi ska adoptera. Det är ingen kommentar som jag tar illa upp av, utan numera väntar jag bara på att den ska komma. Jag har förstått att det är en kommentar som kan såra utan att man egentligen menar det. Kanske skiljer vi oss lite från andra par som adopterar med tanke på att vi har ett biologiskt barn. Jag tror nog att jag hade känt annorlunda inför den kommentaren om vi inte hade haft barn. Samtidigt undrar jag lite nyfiket hur de vet att det är jättemånga och jättevanligt att man blir gravid bara för man adopterar eller efter att man har adopterat? Var hittar de den infon?

Annrs måste jag säga att våra vänner har varit helt otroliga och stöttande och glada inför beskedet. Vi måste ha världens bästa vänner. Jag är också glad och tacksam att jag/vi har många vänner som är adopterade och som frikostigt delar med sig av sina erfarenheter som adopterade. Det är så många av dem så har erbjudit sig att ställa upp som barnvakter är vi ska på föräldrautbildningen, och de engagerar sig på så många vis. Blir nästan lite tårögd av tanken.

Jag känner mig så otroligt taggad inför adoptionen och nu längtar jag till nästa steg som är i augusti. Då börjar föräldrautbildningen i Malmö.




5 kommentarer:

Angelica sa...

Jag har faktist planer på att börja sprinag snart, måste bara köpa rätt utrustning för det så som skor och kläder, sen kutar jag som aldrig förr :P

Mne jag älskar att motionera. Ska snart ut och gå en sväng och passa på å njuta utav solen som äntligen är här!

Lilla H sa...

Klänningen är från HM..


Vad kul med ett barn till. Hoppas ni får barnbesked snart!

sofie sa...

Förstår att ni längtar till nästa steg i processen, ett steg närmare ert lilla barn!
Så konstigt att säga så, man väljer ju inte att adoptera i hopp om att bli med barn! konstigt!
Mina tomatplantor växer som den, haha jag vill att de ska sluta växa nu! de står i fönstret och har nu börjat växa längs taket! har du ställt ut dina ännu? det borde man väll kunna göra snart?! Kram

Johanna sa...

Jadu, den kommentaren tröttnade min kompis oxå på när de var mitt uppe i sin IVF process.
Snopen blev hon dock när hon 9 månader efter att ha fått en efterlängtad dotter efter 6 års kamp blev gravid helt oplanerat!
Det var nästan så att hon inte ville berätta för folk för att det var så typiskt att de fick rätt. =)

Synd att du fått kommentarer som gjort dig ledsen, konstigt att någon har nått negativt att säga om något så positivt.
Kram!

Alexandra sa...

Många som kommenterar Förstår inte tyvärr!!

Hoppas allt e bra annars kram